Oszczędzamy czas, redukujemy koszty, zwiększamy Państwa zyski ...
Wybierz serwis
HotelManager.pl
Strona Główna
W Twoim Hotelu
Gastronomia hotelowa
SPA i rozrywka w hotelu
Czystość w hotelu
Nowe technologie
Architektura i design
Wyposażenie
Obsługa klienta
ISO & HACCP w hotelu
Zarządzanie
Marketing hotelu
Inwestycje hotelowe
Hotel – m...
\"Hotel Solutio...
Finansowanie ob...
Pięć łódzkich h...
Finanse i Ubezpieczenia
Prawo
Forum
Wywiad z ...
Forum dyskusyjne
Media i Komunikacja
Targi i wystawy
Konkursy i pokazy
Wydawnictwa branżowe
Encyklopedia
Produkty dla hotelu
Firmy dla hotelu
Hotele w Polsce
Restauracje w Polsce
Who is who
Stowarzyszenia
Katalog firm
Dodaj firmęnew!
Ostatnio dodane firmy
Urządzenia i sprzęt
Elektronika S.A.
Iguana - Gastro
Demi Co.
RM Gastro
Senso Gastro
RATIONAL Sp. z o.o.
Kwintet Polska
POSbistro
ABC Espresso
Cryogen
Artykuły spożywcze
Caffetea
Sokołów
Nektar Natura
Uzdrowisko Wysowa S.A....
Barry Callebaut
Lemonia
Makro Cash & Carry
Belfood
Secpol
Iglotex
Podział branżowy firm
Urządzenia i sprzęt
Profesjonalne zmywarki
Zmywarki do restauracji
Zmywarki do gastronomii
Sprzęt barmański
Wyposażenie gastronomii
Wyposażenie hoteli
Wyposażenie restauracji
Sprzęt gastronomiczny
Urządzenia gastronomiczne
Meble hotelowe
Piece konwekcyjno – parowe
Chemia do restauracji
Odzież i tekstylia
Chemia do gastronomii
Meble nierdzewne
Meble gastronomiczne
Artykuły spożywcze
Sosy i marynaty do gastronomii
Warzywa mrożone do gastronomii
Makarony dla gastronomii
Kawa dla gastronomii
Artykuły cukiernicze
Artykuły piekarnicze
Przyprawy gastronomiczne
Owoce morza
 Pomoc,  Poczta
Inwestycje hotelowe
Sytuacja na rynku hotelarskim w Polsce

W ubiegłym roku inwestycje hotelowe w Polsce wyniosły 1,5 mld złotych, a w tym mogą wynieść 1,2 mld zł, zaś w przyszłym – już tylko 800 mln zł. Takie są prognozy Instytutu Hotelarstwa, przedstawione w raporcie Rynek hoteli w Polsce 2009 – inwestycje.
 
Od lipca 2007 do lipca 2009 roku średnio co trzy dni swych pierwszych gości przyjmował nowy hotel. W połowie lipca tego roku w Polsce funkcjonowało 1745 hoteli, które dysponowały łącznie prawie 152,4 tysiącami miejsc noclegowych. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba hoteli wzrosła o ponad 230 (niemal 15,3%), zaś liczba łóżek o 20,9 tys. (15,9%).
 
Rynek hoteli w Polsce obejmuje 17% ogólnej bazy noclegowej, do której zalicza się także motele, hostele, zajazdy, pensjonaty, ośrodki wczasowe, wypoczynkowe i konferencyjne, apartamenty, schroniska, kwatery prywatne oraz szarą strefę noclegową.
 
Jaki kryzys?
 
W pierwszym półroczu 2009 roku inwestycje w hotelarstwie nie wyhamowały znacząco. To nie hotelarze, a deweloperzy wstrzymali inwestycje, gdyż skończyły im się środki finansowe w związku z załamaniem sprzedaży mieszkań. Inwestycje wstrzymały również osoby, które planowały budowę niewielkich obiektów noclegowych, dofinansowanych ze środków unijnych.
 
Jednak kryzys jest dobry dla tych, którzy chcą się rozwijać i mają na to środki finansowe. Gdy w 2008 roku koszt budowy 1 metra kwadratowego hotelu wynosił około 4500-5000 złotych, to obecnie jest to 2500-3000 złotych.
 
Nie sprawdziły się prognozy mówiące, że do momentu rozpoczęcia mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 roku powstanie u nas 600 hoteli, w tym kilkadziesiąt o najwyższym standardzie. To, że będzie ich mniej, nie wynika z kryzysu, ale z potrzeb i chłonności rynku.
 
Dlaczego jest mniej inwestycji
 
Rok temu autorzy Raportu Rynek hoteli w Polsce 2009 oceniali, że w różnych stadiach budowy lub adaptacji znajdowało się ponad 120 hoteli, zaś do końca roku 2011 nie powstanie więcej niż 280 nowych obiektów. Rynek miał się rozwijać w tempie 7-8% w skali roku. Dzisiaj Instytut Hotelarstwa podtrzymuje tę prognozę. Wynika to z faktu, że po pierwszych emocjach związanych z Euro 2012 inwestorzy przeanalizowali rynek i okazało się, że budowa 600 hoteli jest po prostu nieopłacalna. Wiadomo bowiem, że hotel jest inwestycją, która zwraca się po kilku lub nawet kilkunastu latach – i to przy dobrym wykorzystaniu miejsc przez gości.
 
W tym roku oddawane są do eksploatacji hotele, o których budowie zdecydowano 2-3 lata temu, gdy nikt nie myślał o kryzysie. Obecne wstrzymanie wielu inwestycji da o sobie znać dopiero w przyszłym roku, czy za dwa lata, gdy liczba otwieranych hoteli spadnie z obecnych 100-110 o połowę – uważa Andrzej Szafrański, analityk rynku hotelowego.
 
Liczba hoteli
Lipiec 2007 Lipiec 2009 Zmiana Zmiana w %
hotele 5*
27    35    29,63   
hotele 4*
94    136    42  44,68   
hotele 3*
615    752    137  22,28   
hotele 2*
572    608    36  6,29   
hotele 1*
206    214    3,88   
Razem
1514    1745    231  15,26   
 
Źródło: Rynek hoteli w Polsce 2009 – inwestycje, Instytut Hotelarstwa
 
Brakuje hoteli ekonomicznych
 
Według założeń inwestorów, najbardziej miał się rozwinąć rynek hoteli ekonomicznych, czyli jedno- i dwugwiazdkowych. Okazuje się jednak, że tego typu obiektów powstaje najmniej. Ich udział w rynku w ciągu ostatnich dwóch lat zmniejszył się o 4,4%, jeśli chodzi o liczbę obiektów i o 3,7%, jeśli chodzi o liczbę miejsc noclegowych.
 
Według ekspertów z Instytutu Hotelarstwa hotele ekonomiczne nie są atrakcyjne dla pojedynczych inwestorów. O wiele lepiej funkcjonują w większych grupach powiązanych kapitałowo lub marketingowo. Duża konkurencja ze strony chociażby kwater prywatnych czy hosteli z jednej strony, a hoteli wyższej klasy z drugiej, które w dobie kryzysu obniżają ceny nawet o 70%, nie pozostawia obiektom budżetowym możliwości manewru cenowego.
 
W ciągu ostatnich dwóch lat ponad 40 hoteli zaprzestało działalności. Ponad połowa z nich to były właśnie obiekty jedno- i dwugwiazdkowe. Część hoteli z tego segmentu rynku podnosi standard, wchodząc na rynek hoteli co najmniej trzygwiazdkowych.
Źródło: Rynek hoteli w Polsce 2009 – inwestycje, Instytut Hotelarstwa
 
Podnoszenie standardów
 
Jednym z trendów na dzisiejszym rynku hotelarskim jest podnoszenie standardów hoteli. Z 8 obiektów pięciogwiazdkowych, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat, jedynie 3 wybudowano od podstaw, a pozostałe 5 należało wcześniej do czterogwiazdkowego segmentu rynku. W tym samym okresie na 42 nowe obiekty czterogwiazdkowe aż 15 podniosło standard z niższych kategorii.
 
Jest to możliwe dzięki temu, że złagodzono warunki kategoryzacji obiektów – hotele czterogwiazdkowe nie muszą już mieć klimatyzacji w pokojach ani basenu. Poza tym trzeba przyznać, że wiele w tej dziedzinie robią samorządy lokalne, które chcą się wykazać odpowiednią liczbą obiektów na Euro 2012, więc nie interpretują przepisów zbyt restrykcyjnie.
 
Nie oznacza to jednak, że nowe obiekty są gorszej jakości czy mniejsze. Dwa lata temu statystyczny hotel posiadał prawie 87 miejsc noclegowych, a dzisiejsze, nowe obiekty mają ich już średnio 96. Dwa lata temu budowano obiekty 60-pokojowe, w ubiegłym roku – 90-pokojowe, a w tym – 100-pokojowe lub większe.
Źródło: Rynek hoteli w Polsce 2009 – inwestycje, Instytut Hotelarstwa
 
Klasa średnia rządzi
 
Najwięcej jednak buduje się hoteli trzygwiazdkowych. Jest ich obecnie ponad 750, co stanowi 43,1% wszystkich obiektów hotelowych i 43,5% wszystkich miejsc w hotelach (66,3 tysiąca łóżek). Wprawdzie wzrost ich liczby w ostatnich dwóch latach był dwukrotnie niższy procentowo, niż hoteli czterogwiazdkowych, to jednak właśnie trzy gwiazdki stanowią ponad połowę powstałych w tym czasie obiektów.
 
Dlaczego są tak bardzo atrakcyjne dla inwestorów? Ponieważ koszt inwestycji zwraca się najszybciej spośród wszystkich kategorii, a poza tym łatwo zmienić ich standard na wyższy lub niższy. Trzeba przy tym pamiętać, że do tej właśnie kategorii dołączają ostatnio ośrodki wczasowo-wypoczynkowe i obiekty konferencyjne, które do niedawna nie były skategoryzowane.
 
A gdzie powstaje najwięcej nowych hoteli? W tej kwestii nic się w Polsce nie zmienia. Najwięcej inwestycji realizuje się w województwie małopolskim – głównie przy pasmach górskich, w Krakowie i okolicach, województwie pomorskim – w pasie nadmorskim i w trójmieście oraz w województwie dolnośląskim. Na Mazowszu można zauważyć wzrost inwestycji poza stolicą. Pewne spowolnienie występuje w województwach zachodniopomorskim i warmińsko-mazurskim.

na podst. Instytutu Hotelarstwa - opr. Patrycja Bartula-Jakubowska

Publikowanie, modyfikowanie i kopiowanie zawartości strony lub jej części bez zgody właściciela portalu jest zabronione.

 


 Wersja do druku         Poleć znajomym

Portal nie ponosi odpowiedzialności za treść i formę opinii wyrażanych przez użytkowników na łamach forum dyskusyjnego Gastrona.pl
Zapoznaj się z regulaminem.


KATALOG FIRM, Ostatnio dodane firmy: PAPSTAR Lunch24.pl Manitowoc Foodservice Convotherm Fondis M&M Gastro Na Lunch M. Ferber Wypożyczalnia Sprzętu Cateringowego 007Gastro.pl Winterhalter Gastronom Polska Demi Co. HellCold Voigt Steinberg RM Gastro Caffetea Zakłady Chemiczne EmiChem P.P. Gaspol Gorbi Tech - Prim Espiga Mazowiecka Grupa Szkoleniowo – Doradcza Iguana - Gastro Cryogen Barson Iglotex LMS Online Sp. z o.o. RATIONAL Sp. z o.o. Belfood Lemonia
Copyright by Gastrona.pl 2000